EI Tavastian kiinteistöyhtiölle – KYLLÄ Hattulan perusopetukselle

Jos koulutuskuntayhtymä Tavastia puretaan ja sen kiinteistöt yhtiöitetään, Hattula haluaa jatkaa koulutusta antavassa kuntayhtymässä, mutta ei osallistua kiinteistöosakeyhtiöön. Kuntayhtymän pitää maksaa Hattulalle sen osuus kuntayhtymän peruspääomasta eli 1,25 M€. Rahat pitää käyttää Parolan uuden yläkoulun rakentamiseen.

Hämeenlinna omistaa koulutuskuntayhtymä Tavastiasta 77,2 %. Muut omistajakunnat ovat Janakkala 12,4 %, Hattula 8,7 %, Urjala 0,9 %, Akaa 0,5 % ja Pälkäne 0,2 %. Tavastia vastaa myös Parolan lukion toiminnasta erillisellä sopimuksella. Lukio toimii Hattulan kunnalta vuokratuissa tiloissa. Tavastian ammatillista koulutusta varten hankkimat kiinteistöt sijaitsevat pääosin Hämeenlinnassa ja osin Janakkalassa.

Hämeenlinna on päättänyt yhtiöittää koulutuskuntayhtymä Tavastian kiinteistöt osakeyhtiöksi 1.1.2022 lukien. Tavastian suurimpana jäsenkuntana se voi ajaa tahtonsa läpi muista kunnista piittaamatta. Vetoamalla aiesopimuksessa esiintuotuun ”Tavastian jäsenkuntien taholta tulleeseen aloitteeseen”, väitetään hankkeen perustuvan jäsenkuntien yhteiseen tahtotilaan. Näin asianlaita ei ole.

Koulutuskuntayhtymän omistamien kiinteistöjen yhtiöittäminen ei tuo koulutukseen eikä kiinteistöjen hoitoon mitään sellaista lisäarvoa syntyvien hallinnollisten lisäkustannusten vastineeksi, että sitä voitaisiin perustella muulla kuin kuntien taseiden kaunistelulla eli tasekikkailulla. Kirjanpitolainsäädäntöön jäänyttä porsaanreikää käytetään hyväksi kuntien ylijäämän kertaluonteiseen kasvattamiseen ilman, että kuntien kassaan kilahtaisi sentin senttiä. Päinvastoin prosessin läpivienti aiheuttaa kertaluonteisia kustannuksia ja vuotuisia etupäässä hallinnollisia lisäkustannuksia.

Uusi osakeyhtiö nielaisee sisäänsä noin 25 M€:n omaisuusmassan, josta Hattulan osuus on noin. 2,2 M€. Kuntalaisen mahdollisuudet tiedonsaantiin yhtiöstä vähenevät ja demokraattinen kontrolli heikkenee. Aiesopimusehdotuksen mukaan Hattula ei saisi edes hallituspaikkaa omaisuutensa suojaamiseksi.

Me hattulalaiset haluamme olla mukana nuortemme koulutuksesta vastaavassa Tavastiassa jatkossakin. Olemme luovuttaneet sille vastuun myös oman lukiomme toiminnasta. Luontevinta olisi ollut jatkaa toimintaa myös koulutuksessa käytettävien tilojen osalta kuntayhtymänä. Hämeenlinnalla näyttää olevan sen heikosta taloudellisesta tilasta johtuen intoa tarttua oljenkorsiinkin tilinpäätöksensä kaunistelemiseksi.

Hattulan kunnassa kestävää talouden pohjaa haetaan toimintakulttuurin muutoksilla ja keskittymällä kunnalle kuuluviin ydintehtäviin. Kiinteistöjen omistaminen ei näihin kuulu. Koulutuksen sisältö ja oppilaista huolta pitäminen kaikin tavoin on kunnan tärkeimpiä tehtäviä.

Seppo Söderlund

valtuutettu (PS) Hattula